Are you looking for something??

22.8.12

photography | tips

Laatst zat ik een fotografieboek door te lezen, dat mijn moeder ooit aan mijn vader heeft gegeven (maar die er waarschijnlijk nooit iets mee heeft gedaan...). Wat staan er goede tips in! Ook heb ik nu een hoop geleerd over diafragma en ISO-waarden, wat mij eerst nog behoorlijk moeilijk in de oren klonk. Ik weet nog niet hoe ik dit moet instellen op de spiegelreflex (weet mijn vader waarschijnlijk zelf ook niet), maar ik weet nu wel wat het inhoudt. Sterker nog: een groot deel van fotografie staat haast parallel met natuurkunde, namelijk het onderdeel optica (het deel wat te maken heeft met lenzen, brandpuntsafstanden enzovoort). Nu ik er mee bezig ben, snap ik natuurkunde eindelijk (in de vakantie, ullgh)! Ik heb het boek eens goed doorgekeken en voor jullie de belangrijkste tips voor mooie foto's op een rijtje gezet!
* Hard zonlicht zorgt voor veel schaduw en grote contrasten, maar ook voor fletse kleuren. Als je in de schaduw fotografeert, wordt het licht minder hard en worden de kleuren minder flets. Een mooiere foto dus!
*Als je als fotograaf de zon in je rug hebt, heb je geen problemen met belichting en dergelijke. Wel heb je minder diepte, door gebrek aan schaduwen. Maar dit blijft de most easy manier om een mooie foto te maken, dus go for it!
*Als je tegenlicht gebruikt - wat tevens wel wat oefenen vraagt!, worden je foto's vaak beter dan met licht in de rug. Er is meer diepte en de zon zorgt voor een mooie "afwerking".
*Fotografeer niet alleen vanaf het punt hoe jij de wereld bekijkt ("ooghoogte"), maar ga ook eens liggen of op een verhoging staan. Dat zorgt voor interessante foto's...
*Een liggende foto kun je beter maken bij een landschap of een groep mensen, een staande als een detail of een gezicht wilt fotograferen.
*Wees niet bang om in te zoomen! Soms zegt je foto dan veel meer en is hij misschien wat rustiger. Maar andersom werkt soms beter. Heb je een uitgestrekte zee met enkel één bootje? De zee bestempelt de kwetsbaarheid van het bootje.
*Door de voor- of achtergrond onscherp of juist scherp te maken, creëer je diepte.

Liefs, Moon♥

PS. Aanstaande vrijdag verschijnt het eerste deel van mijn foto's, na aanleiding van deze tips!

9 opmerkingen:

  1. Handige tips! Diepte creëren vind ik altijd heel erg mooi :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat interessant! Gaaf dat je vader zo'n boek heeft! liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooie foto's!
    Ik heb nog wel een tip voor je: een grote diafragma opening (een klein getal) kun je gebruiken als je weinig in focus wilt en een mooie wazige achtergrond wilt maken. Je kunt dan ook bokeh fotograferen als je op de achtergrond bijvoorbeeld kerstlampjes ophangt :)Voor een beginner raad ik het dan aan om hem op de diafragmavoorkeuze stand te zetten. voor nikon gebruikers is dat de A stand.

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je mijn blog hebt gezocht en bedankt voor je reactie! You made my day! xx