Are you looking for something??

24.5.12

books | Bridget Jones

Ik weet niet of jullie net zo'n tante hebben als ik, maar de mijne heeft een zolder vol boeken die ze aan MIJ nalaat! Oftewel: een paar weekjes terug ging ik een deel van die erfenis al vast ophalen, zodat ik genoeg leesvoer heb voor de komende tijd (ongeveer 15 boekiesJ). Als eerste heb ik "Het nieuwe dagboek" gelezen, van Helen Fielding.
Deel van m'n boekenkast (:


Het boek vertelt het verhaal van de dertiger Bridget Jones (misschien ken je haar van de gelijknamige film?), die ontzettend grappige, maar ook ontroerende dingen meemaakt en die beschrijft in haar dagboek. Wat ik me dan afvraag is: hoe kun je 24/7 in een dagboek schrijven, maar goed, het is en blijft fictie en in fictie kan álles.
Het desbetreffende boek
In dit tweede dagboek wil Bridget afvallen (wat met horten en stoten gaat...), zoekt ze dé prins-op-het-witte-paard (ze dacht dat ze hem gevonden had, toen niet en uiteindelijk toch weer wel...), wordt ze altijd bijgestaan door haar (net zo) krankzinnige vriendinnen Jude en Sharon - Shazzer - en haar (voor mij) onuitstaanbare moeder bemoeit zich met alles waar ze zich niet mee moet bemoeien, en grijpt niet in als ze dat wel moet doen... Oftewel: lachen gegarandeerd!

Ik heb deel 1 niet gelezen, maar dat is helemaal niet nodig! Je zit er gelijk in en lacht je suf om Bridgets malle fratsen. Helen Fielding (kende ik niet?) versus Bridget Jones heeft (hebben?) een geweldige schrijfstijl waar ik nog een puntje aan kan zuigen.... Maar het is natuurlijk wel anders. Lachwekkend en spottend schrijven is een kunst op zich en ik ben bezig die te leren...
Stukje uit het boek:
Zondag 11 mei
57,1 kilo, alcohol: 3 eenheden, sigaretten: 15 (maakt nu niet meer uit hoeveel ik rook of drink), fantasieën over Mark: maar 2 (uitmuntend).

Shaz heeft net gebeld. Waren het erover eens dat het vreselijk is. Vreselijk. En dat Jude niet met Ranzige Richard moet trouwen omdat:
  • A. hij gek is
  • B hij ranzig is, en
  • C wij het niet zien zitten om uitgedost als roze poederdonzen door zo'n kerk te lopen terwijl iedereen kijkt.
Ga Magda bellen om het te vertellen.
'Wat vind jij er nou van?' vroeg ik.
'Hmmm. Het lijkt me niet zo'n goed idee. Maar relaties van andere mensen blijven toch altijd een raadsel,' zei ze raadselachtig. 'Als buitenstaander begrijp je toch nooit hoe zoiets in elkaar zit.'
Daarna kwam het gesprek op het Baby-idee, waarop Magda om onverklaarbare redenen leek op te fleuren.
'Hé, weet je, Bridge? Ik vind eigenlijk dat je eerst eens moet proberen hoe zoiets bevalt, dat vind ik heus.'
'Hoe bedoel je?'
'Nou, je zou bijvoorbeeld eens een middag op Constance en Harry kunnen passen om te kijken hoe dat gaat. Ik denk trouwens vaak dat ouderschap in deeltijd dé oplossing is voor de moderne vrouw.'
Jemig. Nu heb ik beloofd aanstaande zaterdag op Harry, Constance en de baby te passen terwijl zij haar coupe soleil laat bijwerken. Verder geven zij en Jeremy over zes weken een tuinfeest voor Constances verjaardag en ze vroeg of ze Mark ook moest uitnodigen. Ik heb ja gezegd. Hij heeft me namelijk sinds februari niet meer gezien en het zou heel goed voor hem zijn als hij nu eens zag hoe ik veranderd ben, hoe rustig en beheerst ik nu ben en hoeveel innerlijke kracht ik uitstraal.

Je moet dit boek lezen als je: 

  1. Van luchtige boeken houdt (of er even aan toe bent); 
  2. Wilt lachen; 
  3. De hele nacht door wilt lezen, omdat hij uit moet; 
  4. Graag zo'n soort boek wilt schrijven en nodig inspiratie nodig hebt (inspiratie genoeg!). 

Gelijk zin om 'm te lezen? Leuk!
Heb je 'm gelezen of ga je 'm lezen? Laat 't met weten!

Liefs, Moon.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je mijn blog hebt gezocht en bedankt voor je reactie! You made my day! xx